7.5 Kebarangkalian II, SPM Praktis (Kertas 2)
Soalan
3:
Satu kad dipilih secara rawak daripada kotak A dan kemudian satu kad pula dipilih
secara rawak daripada kotak B.
Dengan menyenaraikan sampel bagi semua kesudahan peristiwa
yang mungkin, cari kebarangkalian
(a)
satu
kad berlabel M dan kad nombor genap dipilih,
(b)
satu
kad berlabel Q atau kad nombor gandaan 2 dipilih.
Penyelesaian:
Ruang
sampel, S
=
{(M, 2), (M, 3), (M, 6), (Q, 2), (Q, 3), (Q, 6)}
n(S) = 6
(a)
{(M, 2), (M, 6)}
(b)
{(Q, 2), (Q, 3), (Q, 6), (M, 2), (M, 6)}
Soalan
4:
Jadual
di bawah menunjukkan nama peserta daripada dua sekolah menengah yang menghadiri
satu program latihan pengucapan awam.
Lelaki
|
Perempuan
|
|
Sekolah
A
|
Karim
|
Rosita
Sally
Linda
|
Sekolah
B
|
Ahmad
Billy
|
Nancy
|
Dua
peserta dikehendaki memberi ucapan di akhir program itu.
(a) Seorang peserta
dipilih secara rawak daripada Sekolah A
dan kemudian seorang peserta lagi dipilih secara rawak juga daripada Sekolah A.
(i)
Senaraikan
semua kesudahan peristiwa yang mungkin dalam ruang sampel ini.
(ii)
Seterusnya,
cari kebarangkalian bahawa seorang lelaki dan seorang perempuan dipilih.
(b) Seorang peserta
dipilih secara rawak daripada kumpulan lelaki dan kemudian seorang peserta lagi
dipilih secara rawak daripada daripada kumpulan perempuan.
(i)
Senaraikan
semua kesudahan peristiwa yang mungkin dalam ruang sampel ini.
(ii)
Seterusnya,
cari kebarangkalian bahawa kedua-dua peserta yang dipilih adalah daripada
Sekolah B.
Penyelesaian:
(a)(i)
Ruang
sampel, S
=
{(Karim, Rosita), (Karim, Sally), (Karim, Linda), (Rosita, Sally), (Rosita,
Linda), (Sally, Linda)}
n(S) = 6
(a)(ii)
{(Karim,
Rosita), (Karim, Sally), (Karim, Linda}
P (seorang lelaki
dan seorang perempuan)
(b)(i)
Ruang
sampel, S
=
{(Karim, Rosita), (Karim, Sally), (Karim, Linda), (Karim, Nancy), (Ahmad,
Rosita), (Ahmad, Sally), (Ahmad, Linda), (Ahmad, Nancy), (Billy, Rosita), (Billy,
Sally), (Billy, Linda), (Billy, Nancy)}
n(S) = 12
(b)(ii)
{(Ahmad,
Nancy), (Billy, Nancy)}
P (kedua-dua
peserta daripada Sekolah B)